”Flyt lige den der skadet elbil. Smid et par stropper under og træk den væk.” Det er en sætning som minder om det, en del autoreddere lægger øre til, når der sker uheld. For i takt med at elbilerne fortrænger de benzin- og dieseldrevne biler fra de danske veje, vokser frustrationen blandt de reddere, der skal rydde op, når et uheld rammer vejnettet. ”En elbil er noget helt andet end en gammeldags benzinbil. Der er strøm i, og det kan være farligt, når bilen er smadret sammen med en anden. Man skal vide, hvordan man arbejder med det her,” siger Brian Østergaard.

Igennem referencegruppen for autohjælp i Reddernes Udviklingssekretariat melder autoreddere fra samtlige fem regioner om, at elbilerne er et voksende problem og en kime til frustration. ”En elbil skal håndteres væsentligt anderledes end en almindelig bil, en hybridbil kræver en tredje tilgang og der kan være forskel på, hvordan vi skal håndtere de forskellige mærker,” siger Brian Østergaard, og fortsætter:

”Vi skal arbejde på, at man har nogle flere værnemidler, når vi arbejder med de her opgaver. Der findes for eksempel et armbånd, der kan måle statisk elektricitet. Slår armbåndet ud, så betyder der er strøm i stellet og så skal vi holde snitterne fra det, for så er der højspænding. Det er jo ikke 220 volt vi taler om, får du stød, så er det ca 50.000 volt,” siger arbejdsmiljørepræsentanten og medlem af referencegruppen for autohjælp i Reddernes Udviklingssekretariat. Referencegruppen har netop opprioriteret arbejdet med el- og hybridbiler.

Herunder kan du læse referencegruppen mærkesager for den kommende tid:

Styrket uddannelse i el- og hybridbiler

Antallet af el- og hybridbiler på vejene er steget de sidste år, og det betyder, at antallet af ulykker med el- og hybridbiler også er steget. Derfor er der behov for efteruddannelse i håndtering og sikring af trafikskadede el- og hybridbiler.

Mærkesager for autohjælp

Referencegruppen har flere mærkesager end, hvordan man håndterer el-biler. Det drejer sig om:

Indførelse af licens og certifikat

Der bør indføres krav om licens til virksomhederne og certifikat til autoredderne. Der bør stilles krav til synlighed, minimums oppakning af køretøj, brug af tavlevogn. Samt krav om at det personale, der udfører arbejdet, er specielt uddannet til at løse opgaverne.

Faglærte autohjælpere

Autohjælp bør genetableres som erhvervsuddannelse. Som faglært autohjælper skal man kunne varetage alle funktioner indenfor autohjælp, bugsering og bjærgning, ligesom man skal kunne assistere ved redningsarbejde og udføre grundlæggende brandslukning.