Planen for det “nye” set-up er udarbejdet af arbejdsgrupper, hvor medarbejderne har haft stor indflydelse på, hvordan hverdagen skal fungere. Bl.a. andet har en dagligdagsgruppe været med til at beslutte fordelingen af opgaver.

Eksempelvis:

  • Mandskabet på anden sprøjten står for aftensmad
  • Mandskabet på tankvognen tømmer skraldespande, vasker håndklæder osv.

”Vi har prøvet af lave god ledelse ved at lede forskelligt uden af lave forskelsbehandling. Så har vi prøvet at have fokus på ordentlighed og ærlighed igennem hele processen,” siger Benne Rodkjær.

Der er gjort en ekstra indsats for, at alle – både nye og erfarne – kan besidde alle pladser. Dette gør det muligt at rotere fra vagt til vagt og komme omkring forskellige roller, såsom chauffør på drejestige, chauffør på sprøjten eller røgdykker. Når medarbejderne bytter pladser på brandbilerne, bytter de samtidig også dagligdagsopgaver. Dette sikrer en retfærdig fordeling og skaber en rigtig god synergi i hverdagen.

Man sørger også for, at medarbejderne i løbet af dagen kommer rundt om forskellige opgaver, så det ikke altid er de samme personer, der løser de samme opgaver. ”I hele forandringsprocessen har vi været åbne om, at vi er nødt til at prøve os frem. Nogle tiltag vil måske ikke fungere optimalt, men i så fald justerer vi og prøver noget andet,” siger Benne Rodkjær.

Brandmændene har skemalagt en times fysisk træning på hver vagt. I første omgang med stor fokus på social træning og aktiviteter, så holdene kunne rystes bedst muligt sammen. ”Derudover har vi brugt meget tid på at sammensætte holdene strategisk, ud fra erfaring, alder, personlighedstyper osv.  Indtil videre har vi seks meget velfungerende hold, hvilket lover rigtig godt for fremtiden!” siger Benne Rodkjær.