LUP Præhospital står for ”Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser” – LUP. Det er en spørgeskemaundersøgelse, der gennemføres hver måned hele året.
Undersøgelsen er bygget op omkring otte nøglespørgsmål:
- Var den sundhedsfaglige person imødekommende, da du ringede 1-1-2?
- Var du tryg ved den vejledning, som den sundhedsfaglige person gav dig?
- Var ambulancepersonalet venligt og imødekommende?
- Var du tilfreds med den information, du fik fra ambulancepersonalet om, hvad de foretog sig?
- Var du tryg ved ambulancepersonalets håndtering af situationen?
- Blev dine pårørende inddraget i det omfang, som du ønskede det?
- Var du tilfreds med den overlevering ambulancepersonalet gav, da du blev afleveret på hospitalet?
- Er du alt i alt tilfreds med forløbet fra der blev ringet 1-1-2, ambulancepersonalets indsats og deres overlevering til hospitalet?
Målgruppen er patienter, som ringer 1-1-2 og efterfølgende får sendt en ambulance eller bliver visiteret til præhospitalet, fx igennem egen læge, vagtlæge eller et hospital. Der er tale om A-, B-, C- eller D-kørsler.
Der er otte nøglespørgsmål. Højest scorer ambulancereddernes imødekommenhed, næsthøjest er patienternes oplevelse af at være tryg ved ambulancereddernes håndtering af situationen.
Hvis du vil se undersøgelsen for din region, så klik videre her:
LUP Præhospital Region Hovedstaden 2024
LUP Præhospital Region Midtjylland 2024
LUP Præhospital Region Nordjylland 2024
LUP Præhospital Region Sjælland 2024
LUP Præhospital Region Syddanmark 2024
Den landsdækkende undersøgelse finder du her: LUP Præhospital landsdækkende for 2024
Generelt ligger ambulanceredderne højt i de forskellige undersøgelser af, hvordan patienterne vurderer reddernes indsats.