“Det er de ikke-akutte situationer på de danske motorveje og mortrafikveje, der er problemet. Når opgaven er planlagt, så er der ikke krav om at sikkerheden er i orden. Og det er det vi ønsker,” var det klare budskab fra deputationen bestående af Reddernes Udviklingssekretariat, Dansk Erhverv og Falck, der i denne uge fik foretræde for Folketingets Transportudvalg.
TMA et krav – også ved planlagte opgaver
I flere år har gruppen arbejdet for, at det bliver et lovkrav med TMA-systemer, når der udføres reparation af køretøjer eller havavrede biler skal skel fjernes. “Alt for ofte ser vi alvorlige ulykker, hvor autohjælpere mister livet eller kommer alvorligt til skade. Det kan derfor føles som om, at det er med livet som indsats, når man arbejder som autohjælper på de danske statsvejnet,” understregede Tommy Johansen fra Reddernes Udviklingssekretariat overfor Transportudvalgets medlemmer.
Hvad er en TMA?
TMA står for Truck Mounted Attenuator, på dansk en lastbilmonteret dæmper, det er en stødpude, der kan stoppe både en personbil og en lastbil. TMA’en er konstrueret, så der er stor sandsynlighed for, at den der kører ind i TMA’en overlever.
Ved de akutte situationer skal der sendes en TMA og hastigheden sænkes til 80 km/t. En TMA er en tavlevogn med stødabsorbering. Men når det gælder de planlagte opgaver på statsvejnettet gælder det ikke. Det håber Reddernes Udviklingssekretariat og deputationens øvrige medlemmer, vil blive ændret med en ny bekendtgørelse, som endnu ikke er trådt i kraft.
De planlagte opgaver foregår som regel i nødsporet i kanten af motorvejen. En undersøgelse viser, at hver tiende lastbil kører på rumlestriben eller er helt inde i nødsporet, hvor autoredderne opererer, når de er kaldt ud til planlagte opgaver. Det bliver særligt farligt, når lastbilerne ligger tæt bag hinanden, så de ikke har udsyn til andet end bagenden på den forankørende lastbil.
De planlagte situationer ‘glemt’ i udkastet

Vejdirektoratet sendte i efteråret 2024 et udkast til bekendtgørelse om vejautoværn og TMA-systemer i høring. Her fremgår det, at TMA-systemer skal anvendes på motorveje og motortrafikveje ved akutte trafikfarlige hændelser, mens TMA-systemer kan anvendes ved udførelse af reparation eller fjernelse af havarerede køretøjer. Reddernes Udviklingssekretariat i 3F, Dansk Erhverv, Falck og SOS Dansk Autohjælp anbefaler, at TMA-systemer fremover også skal anvendes ved planlægningsbare opgaver. Du kan læse vores fælles høringssvar her.
Du kan læse Reddernes Udviklingssekretariats høringssvar til ny lovgivning, henvendelser til og svar fra diverse myndigheder her: https://3frus.dk/maerkesager/hoeringssvar/