Arbejdsgiver og arbejdstager står sammen for at få styrket sikkerheden på landets motorveje. Dansk Erhverv, Falck, SOS Dansk Autohjælp, Dækbranchen samt Reddernes Udviklingssekretariat i 3F er enige om, at der skal være et lovkrav om TMA – også ved planlagte opgaver i nødsporet.

Når der skal arbejdes i nødsporet på motorvejen, er det afgørende at sikre arbejdspladsen ved at opsætte en TMA. Uden denne beskyttelse risikerer vi, at lastbiler eller andre køretøjer pløjer igennem de arbejdende autoreddere. Desværre koster den slags ulykker indimellem liv eller førlighed.

Økonomiske udfordringer og politisk modstand

Hvad koster en trafikulykke?

Ifølge Rådet for Sikker Trafik, så koster trafikulykker samfundet mange penge hvert år. Det handler bl.a. om velfærdstab, tabte leveår, udgifter til sygehus, hjemmepleje og genoptræning, sygemeldinger osv.

  • En trafikdræbt koster ca. 46 mio. kr.
  • En alvorligt tilskadekommen koster ca. 7 mio. kr.
  • En lettere tilskadekommen koster ca. 900.000 kr.

 (Kilder: Råddet for Sikker Trafik og Transportøkonomiske Enhedspriser, DTU 2025Beløbene er i 2025-priser for personskader registreret af politiet)

Alle parter er egentlig enige om, at der skal en ændring til. Det samme er det meste af Folketingets Transportudvalg, kun økonomien er der ikke enighed om. Det anslås af de berørte brancher og Vejdirektoratet, at udgiften kan ende et sted mellem 70 og 100 millioner kroner om året. Men Transportminister Thomas Danielsen er tilsyneladende mere optaget af økonomi end sikkerhed og menneskeliv. I hvert fald skriver han i et svar til Folketingets Transportudvalg at: ”En finansiering via ansvarsforsikringen har i realiteten karakter af en skatteforhøjelse. Som det fremgår af regeringsgrundlaget, er der et skattestop, hvorfor regeringen ikke kan støtte et sådant forslag.”

”Det er jo en afgift, vi taler om, det er man jo villig til, hvis det handler om vand og husejere, men ikke hvis det handler om biler og menneskeliv,” siger Henrik Rytter Christensen, der er assistancechef i Falck og en del af arbejdsgruppen, der arbejder med at få indført TMA’er som et fast krav, når der skal arbejdedes på motorvejene. I dag er det et krav ved akutte, trafikfarlige hændelser på motorvejen, men ikke ved fx bugseringer fra nødsporet – altså de planlagte hændelser.

Arbejdsgruppens kamp for bedre sikkerhed

Arbejdsgruppen består af SOS Dansk Autohjælp, Dansk Erhverv, Dækbranchen, Falck og Reddernes Udviklingssekretariat i 3F.

”Vi er jo en bred alliance – alle er med og det er kollegernes liv og førlighed der er på spil. Vi håber jo på, at der er politik opbakning til det her, inden det koster liv igen,” siger Tommy Johansen, konsulent i Reddernes Udviklingssekretariat og fællestillidsrepræsentant og AMR for bl.a. Falck Assistance i hovedstadsområdet.

”Jeg vil beskytte mine medarbejdere, men hvis jeg sender en TMA med hver gang, så bliver vores service dyrere end konkurrenternes, så det er helt grundlæggende konkurrenceforvridende, når vi forsøger at sikre liv og førlighed for vores medarbejdere, siger Henrik Rytter Christensen.

Forventet lovændring til juli

Til juli forventes det, at en ny bekendtgørelse træder i kraft – uden krav om TMA ved arbejde i nødsporene.

I januar havde arbejdsgruppen foretræde for Transportudvalget i Folketinget. Det kan du læse om her

Desuden har Transportudvalget i anden sammenhæng været på besøg på Falck stationen i Glostrup i februar, hvor udvalgsmedlemmerne mulighed for at se en TMA.

Mange lastbiler kører på rumlestriben eller med et hjulsæt i nødsporet

Hvad er en TMA?

TMA står for Truck Mounted Attenuator, på dansk en lastbilmonteret dæmper, det er en stødpude, der kan stoppe både en personbil og en lastbil. TMA’en er konstrueret, så der er stor sandsynlighed for, at den der kører ind i TMA’en overlever.

En undersøgelse fra Vejdirektoratet viser at temmelig mange lastbiler kører med hjulene på rumlestriben eller lige frem med det ene sæt hjul helt ude i nødsporet. Op i mod 6,5% af kører på eller overskrider rumlelinjen. Det er mere end hvert 20. køretøj – de fleste lastbiler.

Baseret på 44,5 timers optagelse, er der registreret 893 tilfælde hvor køretøjer kører med højre hjulsæt på rumlelinjen, mens yderligere 115 havde helt eller delvist overskredet linjen. I snit sker det altså oftere end hvert tredje minut.

Ofte ligger lastbilerne tæt og chaufføren sidder som bekendt i venstre side, dermed kan det være svært at se om der er en forhindring i nødsporet.

Undersøgelsen er gennemført i september 2023 og du kan selv studere resultaterne her.