Brian kører autoassistance fra Dalum station i Odense. Brian sætter en stor ære i at hjælpe mennesker og ser det som en vigtig del af sit arbejde. Brian havde førhen job i sikkerhedsbranchen som vagt og har nu arbejdet i autoassistancen i 8 år. Han skiftede branche, fordi han gerne vil prøve noget nyt og mere alsidigt. Det er en beslutning, han ikke har fortrudt:

Portræt af Referencegrupperne

Reddernes Udviklingssekretariat laver løbende portrætter af medlemmer fra vores referencegrupper. Der udkommer et nyt portræt cirka hver måned.

Læs portrætterne her:

 

 

Borgere er altid glade for at se en Falck-mand, fordi de automatisk tror, at så bliver alting godt. Når de står med deres nedbrudte bil midt ude i ingenting, bliver de meget glade for at se mig. Da jeg arbejdede i sikkerhedsbranchen, hvor jeg ofte fungerede som vagt, blev folk typisk ikke så glade for at se mig. Og det giver mit job som autoredder en stor mening.

Autoreddernes sikkerhed på dagsordenen

Risikoen, der er forbundet med opsætning af tavlevogne på de danske veje, er et centralt fokus for arbejdet i referencegruppe autohjælp, hvor Brian sidder med i.

Der er et desuden et stort ønske om bedre uddannelse og certificering, der kan klarlægge, hvor meget erfaring en enkelt medarbejder har, inden de bliver sendt ud på danske veje og skal klare store og nogle gange livsfarlige opgaver. Det er blot nogle af de ting, som Brian arbejder på i referencegruppen:

Det, der er enormt berigende ved at sidde i en referencegruppe i RUS er, at vi kan nå længere politisk og lovmæssigt. Der er ikke nogen, der kan komme og underbyde og gøre tingene på en anden måde. Og der er TMA’erne det bedste eksempel på, hvad vi har opnået, siger Brian.

Alvorlig ulykke 

Når der arbejdes på vejene rundt om i landet, øger lastvognsmonterede stødpuder (TMA’er) og tavlevogne sikkerheden for såvel bilister, som personalet der udfører arbejdet. TMA’en fungerer fuldautomatisk, så redderen ikke behøves at forlade køretøjet, når tavlen skal sættes op. Brian beskriver en hændelse, der gjorde stort indtryk på ham i sit arbejde som autoredder i forbindelse med tavlevogne og TMA’er.

Vi havde en ulykke tilbage i 2019, som var alvorlig. Derefter begynder vi virkeligt at sætte pres på for at højne sikkerheden i forhold til tavlevognene. Vi vil simpelthen have TMA’er i stedet for almindelige tavlevogne for at passe på os selv og vores kollegaer. På billedet kan du se, hvor sikre de egentlige er, siger Brian.  

På billedet ses Brian foran en TMA. Bilisten påkørte den med 110-120 km/t, men kunne faktisk gå derfra. Så sikre er de nye stødpuder, fortæller Brian.

Og det er netop af den årsag, at jeg er med i en referencegruppe i RUS. Havde den person påkørt en almindelig tavlevogn med den hastighed, så havde han ikke overlevet. Hvis vi ikke havde skubbet så meget til den her problematik, så var der gået meget lang tid, før det var blevet taget alvorligt, afslutter Brian.

Du kan her læse mere om Referencegruppe Autohjælp og hvad de arbejder for.